13 Oktober 2023 | Cypern
Rundresa på Cypern
Då satt man på Landvetter flygplats igen och blickade ut över startbanan ifrån SAS lounge. Jag har en krokig resa framför mig. En krokig planering är uppgjord som ska ta nästan fem veckor av min tid. Det är helt säkert en drömresa för många och lika säkert en mardrömsresa för andra. Planeringen har tagit sin tid och är noggrant gjord. 13 bokningar på hotell och lägenheter är klart. Tre flyg och ett tåg är bokat. 21 dagar med hyrbil är bokad. 33 dagar med några få undantag är planerade med aktiviteter. Låter det kaosartat? Jag ska nog hålla ihop äventyret. Planen är ju att det ska bli en guidebok om Cypern framöver.
Efter lite väntan såg jag mitt flygplan komma från Arlanda. Samma som jag skulle i retur med. Det såg skumt ut när det skulle landa. Planet kom sent på landningsbanan och hängde länge precis ovanför backen utan att sätt ner hjulen på landningsbanan. Så drog det på igen och lyfte. Piloten ångrade sig och bjöd på ett extra ärevarv över skogarna i Göteborgs omnejd. Andra gången han testade att landa såg det likartat ut och han satte ner hjulen sent i banan. Där startade min resa med en liten försening. Dock spelade det ingen roll för mig. Gott att se när säkerheten går först. Jag hade marginal i hela mitt program, så även här.
Flygplanet var helt vitt utan logga. Ett skumt ”no name flight”. Det var inhyrt av SAS för att köra rutten Arlanda-Landvetter. När jag steg på planet såg jag i vindrutan en mycket ung pilot som gick igenom rutiner. Inte så ung att han läste Kalle Anka. Lite äldre. Min ena demon sa till mig att vi fortfarande hade chansen att backa och missa planet. Den demonen kan vara lite pipig, så det ignorerades. Besättningen snackade inte svenska eller danska som de brukar, utan engelska med en brytning som jag tolkade till Östeuropa. Så satt vi alla bältade vid inflygningen till Arlanda, inklusive cabin-crew. Tror du inte att piloten körde samma trick en gång till. Kom sent och hängde länge nära landningsbanan utan att sätta ner planet. Jag satt långt fram och såg att kabinpersonalen skruvade på sig. Så drog piloten på med full kraft och lyfte planet upp i skyn igen. Kabinpersonalen himlade med ögonen och hade ett sånt där snett ironiskt leende. Som om de var gruvligt trötta på pilotens eviga och fantasilösa prank, utan variation.
Förseningen blev nu ännu större. Vid andra försöket att få planet i backen höll han kvar maskinen precis ovanför banan, länge igen, innan han bestämde sig för att ta ner hjulen på moder jord. Med en ovanligt kort bromssträcka fick piloten det gyllene läget att testa och maxa bromsarna. Det funkade bra och man kan nog säga att äventyret hade kickat igång. Det här är inte ett sponsrat inlägg med SAS. För då hade jag fått frisera och skruva på sanningen. Jag får ändå säga, åker man flygplan med målad SAS logga, brukar det alltid vara bra. Det måste ändå sägas ”on the house”, utan att få betalt.
Vart i herrans namn skulle Mats? Så tänker ni säkert och undrar om jag skulle komma till den saken. De flesta läser ju rubriken först, så delmålet med nästa flight var Larnaca på just södra Cypern. Jag kan inte i detalj redovisa resan i ett blogginlägg, så jag drar rundturen grovt.
En övernattning på Arlanda och en tidig avgång dagen efter till Larnaca flygplats.
En övernattning i centrala Larnaca och buss till Nicosia dagen efter.
I Nicosia gick jag till fots från buss-stationen, över gränsen till den norra turkcypriotiska sidan. Där hade jag en övernattning i norra Nicosia.
Dagen efter tog jag buss till Kyrenia på Cyperns norra kust. Där hade jag tre nätter och blev med hyrbil.
Efter att jag härjat i Kyrenia gick hyrbilen västerut, fortfarande på den turkcypriotiska sidan till byn Koruçam, eller Kormakitis som byn heter på grekiska. Tre nätter blev det där. Som kuriosa kan jag berätta att just den byn domineras av grektalande cyprioter.
Yesilyurt/Pentageia (turkiskt namn/grekiskt namn), var nästa destination med tre nätter. Den byn ligger söder om Kormakitis närmare gränsen, också kallad den gröna linjen, som fortfarande kontrolleras av FN.
Nästa förflyttning gick österut och förbi Nicosia till byn Kaplica/Davlos på den norra kusten. Där blev det fem nätter.
Från Kaplica gick hyrbilen ännu längre österut på den långa och avlägsna halvön Karpasia och byn Dikarpaz/Rizokarpaso för tre nätter.
Efter att levt två veckor i byar och på landsbygden fick Famagusta besök av mig. Där blev det tre nätter och lite stadsliv som gjorde susen.
Från Famagusta gick bilen tillbaka till Kyrenia igen. Tre nätter har jag där och sitter i Kyrenia just nu i skrivande stund. Hyrbilen har lämnats tillbaka.
Nästa plats har jag således inte nått just nu. Tittar jag i min analoga kalender ser jag att jag ska tillbaka till norra Nicosia för en natt.
Dagen efter blir det en promenad i omvänd riktning över gränsen till den grekcypriotiska sidan och buss-stationen i södra Nicosia. Planen är att ta bussen till Larnaca för två nätter där.
Flyg från Larnaca flygplats tillbaka till Arlanda. Väl där väntar tre nätter i Stockholm med sambo och lite aktiviteter.
Slutligen går tåget från Stockholm till Göteborg och denna krokiga resa kan knytas ihop.
Blev ni snurriga av detta program? Inte jag! Jag har full koll, trots att det är en mastig resa. Vad som hände och kommer att hända mellan dessa rader kommer säkert ut i fler blogginlägg. Det mesta kommer att landa i guideboken om Cypern. Det kommer säkert avslöjas andra detaljer här på bloggen. Om kuriosa bakom kulissen som inte platsar i en guidebok. Hittills har planerna hållits. Dock genomför man inte en sådan här typ av resa utan överraskningar och att saker händer utanför planen. Håll utkik här så kommer det tids nog.
Text & Foto: Mats Randow