24 April 2021 | Mats filosoferar

Skogsbad, Shinrin-yoku

Har du provat att skogsbada? Det är hett att gå ut och skogsbada nu. Fenomenet kommer från Japan och där heter det Shinrin-yoku, ordagrant översätts det till skogbad. Låter det flummigt? Så här är det!

Det behövs ingen packning eller större planering, inte ens badkläder behöver vara med. Kom som du är. Eller jag menar, behåll kläderna på förstås, gärna bekväma kläder. Ta av dig hörlurarna istället. Alla sinnena skall vara närvarande. Vitsen med det hela är att det ska vara kravlöst och enkelt. Just bara vara i skogen. Inte ha några speciella aktiviteter som cykling, löpning eller vandra runt hela stora sjön för att maxa antal kilometer. Inte ens gå igång för att fylla en spann full med blåbär eller plocka alla kantareller du hittar i skogsdungen. Du ska inte ens bli upprörd för att du inte har med dig svampkorgen och blåbärsspannen när du hittar kantarellerna och trampar bland blåbär och lingonriset. Skogsbad är ingen pulshöjande aktivitet. Tvärtom, du skall få ner pulsen i vila och mer som meditation för hjärnan. Den tekniska utvecklingen går i rasande fart och många upplever en stress som aldrig tar slut. Vår hjärna har inte utvecklats i samma takt som de tekniska prylarna vi har runt oss. Det är så med vår hjärna att vi har samma prestanda idag som för 40 000 år sedan. Känn på den!

Låt inte det knäcka dig och tro att din hjärna är speciellt primitiv. Tvärtom är det en komplicerad och avancerad manick vi ska vara rädda om. Den behöver helt enkelt bara laddas om emellanåt, det gör man enkelt i skogen.

Även forskningen om skogsbad är ganska ny. Några effekter som påvisats är att vi blir mer avspända, uppnår bättre och längre sömn, vår koncentration och minne förbättras och vi får mer energi. Naturen hjälper också mot oro och nedstämdhet. Inte nog med det, immunförsvaret får en kick eller boost, blodtrycket regleras, hjärta och blodkärl främjas positivt. Ju mer icke-tillrättalagd natur vi vistas i, desto bättre resultat. Bäst effekt lär skog som är äldre än 70 år ha. Samtidigt är det de skogsbad som faktiskt blir av som ger effekt, så ett ”bad” i närmaste park eller skogsdunge är inte heller helt fel! Det finns ett ämne som produceras av träd, phytoncider. Det är molekyler som skyddar träden mot infektion av bakterier och svampar. En molekyl som också har positiva effekter hos människor. När vi går i skogen badar vi i phytoncider och dess effekter.

 

Hur gör du ditt eget skogsbad?

Här kommer instruktionsboken, eller som en enkel nybörjarguide, till ditt skogsbad i fyra enkla steg:

Sök upp en skog eller någon annan plats där du kan få intryck av natur. Det kan vara en park eller en liten skogsdunge.

Stäng även av mobilen.

Promenera långsamt och uppmärksamt. Ett bra skogsbad tar från två till tre timmar där du eller ni går 2–3 kilometer i mycket långsam takt.

Stå stilla och lägg märke till vad som finns runt dig. Utforska det du upptäcker med alla sinnen. Känn på barken av ett träd eller lägg handen på mossan. Dofta på jord och växter, lyssna på vind och fåglar. Bara sitt stilla en stund.

Trendordet ”skogsbad” blev ett av svenska språkets nyaste ord 2017. Tack för det, att vi inte använder det japanska uttrycket Shinrin-yoku. Det är i alla fall lättare för mig att säga skogsbad. Det har en längre historia i Japan. Där startade badandet i skogen redan på 70- och 80-talet som en rörelse där tanken går ut på att stadsmänniskan ska få kontakt med naturen, som anses vara avgörande för hälsan. Forskningen har kommit längre i Japan där myndigheterna har upprättat speciella skogar för att praktisera Shinrin-yoku. Lycka till, vi kanske ses ute i ”badet” och drar några djupa andetag med phytoncider någon dag. Vem vet, kanske smugglar jag med mig lite blåbär i fickan. Då är det säkert färdig blåbärssylt som bonus när man väl är hemma igen.

Text & Foto: Mats Randow

Denna sidan använder cookies, genom att fortsätta godkänner du användandet av cookies.