29 April 2022 | Cypern

Påsken på Cypern

Jag gillar traditioner! Men, jag är tillräckligt fullvuxen för att komma ihåg långfredagen som barn. Man ska inte skoja bort att det då var en lång fredag på riktigt och tråkig. Ingenting var öppet och på tv var det inte muntert heller. Den dagen fick man lära sig att ha tråkigt om man inte redan hade gjort det. Det var då det och nu skulle vi åka till Cypern, på en långfredag. Det kan man verkligen tycka vad man vill om och så himla tråkigt är det inte heller. Det bästa är att man då får chansen att fira påsk två gånger. Vår påsk och den ortodoxa påsken infaller inte alltid på samma tidpunkt. Hänger ni med? Knappt jag heller. Vi tar detta sen. Först firar vi dubbel påsk.

Jag kan inte direkt påstå att den första påsken på vårt svenska vis blev något att skryta om. För mig passerade den i princip helt obemärkt om jag bortser från påskpyntet på gator och torg som cyprioterna stod för. Allt i förberedelse för sin egen påsk. Vi har ändå fyra veckor i Ayia Napa, så fick vi en andra chans att fira påsk. Den andra en ortodox.

Nu vill jag inte påstå att vi deltog aktivt, utan mer som betraktare.

Skärtorsdag (Den heliga torsdagen), dekoreras epitafet vackert med blommor som symboliserar Jesus grav.

Långfredagen eller Den heliga fredagen som den heter här, beslutade vi oss för att ta oss till den lokala kyrkan i Ayia Napa. Vi var på plats i god tid till klockan 19. Vi kan kalla det för högmässa som startade då. Nästan ingen kom i tid och det var gott om plats. Kyrkan fylldes sedan snabbt och det blev snart trångt. Alla ville också in och fram till epitafet, göra korstecknet och kyssa ikonen som låg där. Därefter gå ut på gården och lämna plats till andra. Samtidigt pågick mässan där prästerna läste sina texter, beklagade och sjöng psalmer. Gården fylldes snabbt med folk och högtalare utanför gjorde att ingen missade vad prästerna hade att säga. Efter drygt två timmar bars epitafet ut på gården. Där fortsatte ceremonin länge till innan den skulle bäras tillbaka in i kyrkan.

Påskafton (Den heliga lördagen), var det dags för den traditionella brasan till kvällen. Detta känner man igen lite hemifrån när vårbrasorna ska brinna. En liten skillnad här. Det är Judas som symboliskt ska brännas samtidigt. Ärligt såg detta rätt så brutalt ut. Mina tankar gick till häxbränningarna förr. Dessutom var det bra torrt i markerna och bara det var spännande. Som en sund konsekvensanalys hade de parkerat en liten lastbil med en hyfsad vattentank intill. Judas skulle ju brännas och det brann så fint att ”brandmannen” fallt fick starta upp vattenslangen. Bredvid ligger en gammal klosterruin som låg risigt till och behövdes vattnas just för gnistregnet från brasan som föll där. Samtidigt small smällare och fyrverkerier på gatan där vattenbilen stod. Att det inte blev fler brasor på gatan är en gåta.

Judas skall symboliskt brännas i Ayia Napa

"Brandmannen" har fullt upp med att vattna det gamla klostret samtidigt som fyrverkerierna hysteriskt smäller av intill "brandbilen".

Påskdagen (Påsk söndag), blev mindre brutal. Mer glädje med dans och musik. Från den stora scenen på torget uppträdde en lokal musik- och dansgrupp med underhållning i traditionell dans och musik.

Annandag påsk (Påsk måndag). På eftermiddagen fylldes torget igen. Lammen hade legat på grillen sedan morgonen. Det blev brutalt igen, brutalt gott. Som alternativ fanns också lamm från ugnen, (Kleftiko).

Då är det dags att reda ut varför vi inte firar påsk samtidigt.

Det finns regler att följa för att nysta fram när påsken infaller. Först har månen ett finger med i spelet och vi vet redan att vi har samma måne. När det är fullmåne vid eller efter ett bestämt datum inträffar påskdagen på söndagen närmast efter. Hänger ni fortfarande med? Den avvikande skillnaden är för att vi använder den Gregorianska kalendern och den ortodoxa kyrkan den gamla Julianska kalendern. Kalendrarna är helt enkelt i otakt. Visst är det superlogiskt nu?

En annan stor skillnad. Det är påskpyntat på gator och torg på Cypern för den rätta påskkänslan. Jag kan inte minnas att det syns att det är påsk i Sverige. Det känns som påsken numera passerar som några extra och goa lediga dagar. Den ortodoxa påsken är helt klart mycket vassare. Den är till och med årets största högtid i den ortodoxa världen.

Text & Foto: Mats Randow

Relaterat till grekiska högtider

Läs mer: Pilgrimsvandring till Mantamados på Lesvos i Grekland

Läs mer: Vad är det vi firar?

Läs mer: Karnevalen i Rethymnon

 

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.