12 Mars 2019 | Grekland - Kreta

Karnevalen i Rethymnon

På lördag eftermiddag går helgens första parad. En timme före starten höjs volymen på musiken som en stämningshöjare, ingen ska kunna undgå att något festligt är på G. Det är som om nattklubben flyttat ut till en gatufest redan på eftermiddagen. Musiken pumpar ut så billarmen startar och vibrationerna når in i alla hus. Ljudvågorna fortplantar sig mellan husen, kvarter efter kvarter. Detta väcker de döda och jag hör inte vad jag tänker längre. Och detta är bara barnens parad. Kidsen sätter nivån direkt, nu är festen igång på riktigt.

Barnparaden startar som karnevalens första parad

Detta var mitt första besök i Rethymnon som nu hade välkomnat mig. Jag kom på fredagen och installerade mig. Det kändes direkt i gamla stan på stämningen att här skulle bli fest. Det fylldes på mer och mer med festglada från både när och fjärran. Jag frågade Chrissi på mitt hotell var jag ska vara någonstans för att inte missa något. På din balkong, svarade hon. Vad menade hon, trögtänkte jag. Missförstod hon mig? Var jag minst i vägen där? Det var en fullträff i min hotellbokning. Inte i gamla stan där nattklubbsmusiken strömmar in på småtimmarna utan lite vid sidan om, men ändå så pass bra att jag kunde sitta på min balkong och se paraderna.

Fyren i Rethymnos venetianska hamn med berget Ida (Psiloritis), snöklädda topp.

Jag höll mig i gamla stan före och efter paraderna och tog in av feststämningen. Under paraden satt jag på balkongen, första eller kanske andra parkett. När kidsen dansat iväg sin parad tystnade musiken tillfälligt, snart skruvades volymen upp till en ny uppladdning. Nu var det nattparaden som skulle dansa iväg. Därefter var volymen hög i gamla stan med dans, uppträdanden och party hela natten lång.

Karnevalens nattparad

Carnevale Overload

Söndag morgon och omtumlad tänkte jag finaldag. Dags för den stora paraden. Hur skulle då den bli? Normalt borde de flesta ha varit nöjda av fest efter lördagens kalas. På morgonen såg jag att staden var lugn och städad, en stillhet infann sig inför nästa fest. Jag tog en rask morgonpromenad längs strandpromenaden som tar en timme. Tillbaka i gamla stan var det näst in till fullt med folk, redan. Många utklädda för maskerad. Uppladdningen hade börjat. Detta var hur seriöst som helst och det skulle bli en ny fest. Klockan två skulle paraden starta, klockan ett var jag evakuerad på min balkong och inte i vägen. Musiken skruvades upp till kidsens satta nivån. Man kunde inte ha lägre musikvolym än barnparaden. Det hade sålts tusental visselpipor på stan, När paraden startade en kvart före utsatt tid kulminerade visslandet. Den här ljudmattan låg över stan i över tre timmar. Det tog alltså mer än tre timmar från första till sista startande i paraden. Man kan säga så här, man kan fetglömma siestan denna söndag. Tur att jag redan är bullerskadad, lomhörd och har tinnitus i båda öronen. Musiken kändes i hela kroppen. Är det fest så är det.

I Göteborg har vi Chalmerskortegen på valborg. Vid bra väder kan det vara 100.000 åskådare och rätt festligt. Jag borde vara luttrad. Men paraden i Rethymnon var i hästväg. Kortegen i Göteborg är väl egentligen en hygglig kopia av karnevalparader. Precis som originalen i Grekland är temat ofta humor och parodi i budskapen från ekipagen i tåget. En stor skillnad är att kortegen i Göteborg inte har med kyrkan och religion att göra. Kortegen är ett rent jippo av Chalmers högskola. Karnevalerna i Grekland och också i den katolska världen är en markering för starten av fastan inför påsken. En annan stor skillnad är att publiken i Grekland deltar mer aktivt och många klär ut sig i maskeraddräkter. Den största karnevalen i Grekland är Patras på fastlandet, också en av de större i Europa. Rethymnon är störst på Kreta och hit kommer de från hela ön och även fastlandet för att fira. Ska tillägga att vill man inte fira Karneval overload finns det flera andra trevliga karnevaler på Kreta och i Grekland att välja på.

Om vi ska fortsätta på spåret citypuls i det förra inlägget kan man säga att jag nu fått en överdos av citypuls, en positiv överdos. I kväll åker jag till Aten för lite mer citypuls. Det blir Aten resten av veckan sedan bär det av till nästa stad, Göteborg och jag har även ett besök inplanerat i Stockholm. Mycket citypuls nu. Jag gissar att jag kommer att vilja byta miljö efter detta, till lite mer byliv eller småstadsliv. Som en liten slutkläm på karnevalen vill jag bara säga, helt galet och bara glada människor som har skoj. Unga som gamla firar, de äldre mer stillsamt och med ro. Vädret deltog på sitt sätt och hjälpte till med fina dagar med drygt 20 grader. Jag noterade också att återväxten är god, kidsen i barnparaden hade jättekul och kommer förmodligen skruva upp volymen ett snäpp till och dansa än mer när det är deras tur att ta över den stora paraden.

Några badar vid Rethymnos strand som uppladdning till karnevalen

Vy över Rethymno från den venetianska borgen Fortezza

Text och Foto: Mats Randow

Relaterat till grekiska högtider

Läs mer: Pilgrimsvandring till Mantamados på Lesvos i Grekland

Läs mer: Vad är det vi firar?

Läs mer: Påsken på Cypern

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.