25 Augusti 2018 | Grekland - Kreta

Äventyr i Vita bergen på Kreta

Jag söker nya äventyr och planerar ett nytt tredagarsrace. Denna gång upp till Vita bergen på Kreta. Lefka Ori som bergen heter på grekiska. Ett vilt, högt och vackert bergsområde som också varit gömställe för rebeller i oroliga tider av ockupation. Jag lämnar mitt huvudbagage hos Constantino i Nea Chora, Chania och reser med lättare packning upp till Omalosplatån på drygt 1000 meters höjd. Med bergstoppar som ligger som en vacker krans runt platån och når upp till 2000 meter.

Ja, egentligen blir detta fem dagar på vift. Jag hade planerat för tre heldagar och fick då fyra övernattningar i Omalos. Denna gången skippar jag att åka med utflyktsarrangör och guide med hela kalaset. Jag skissade ihop min egna lilla expedition. Jag tycker om att resa på båda sätt, både med guide som utan och skapa mina egna äventyr. Båda har sin poäng och fördelar, fast på olika vis. Men, denna gången ville jag vara flexibel och spontan. Jag tog en sen morgonbuss från busstationen i Chania. Det var då redan 28 grader i luften och de krokiga vägarna tog bussen upp i bergen med en bussresa på cirka en timme.

I väntan på busstationen i Chania

Det blev äventyr direkt. Jag satt på bussen som nått Omalosplatån, drömmandes och tittade ut samtidigt som känslan infann sig, att jag åkt för långt. När jag kom av bussen hade jag fyra kilometer att gå, tillbaka. Här uppe är det inte som i Göteborg, där det går en spårvagn tillbaka var tionde minut, när man åkt för långt. Vart var den där guiden som skall hålla koll på mig? Det var bara att ta eget ansvar och börja traska tillbaka. På denna höjd var det riktigt svalt i luften, knappast över 20 grader och moln som skumt döljer topparna på bergen. Det var bara jag på den öde platån och kanske hundratal getter och får som går på lösdrift. Precis som jag. Samtidigt hörde jag en bil i tystnaden komma i fjärran bakom mig. Jag slängde upp tummen för att försöka få lift och gjorde mitt bästa för att inte se ut som en psykopat eller seriemördare. Bingo.  Bilen stannade. En amerikansk turist plockade upp mig och jag slapp gå de fyra kilometrarna. Den supertrevliga turisten verkade inte heller ha några större psykopatdrag eller vara sugen på att mörda en vilsen liftare. Han släppte av mig vid mitt lilla hotell som skulle bli min bas för några dagar.

På plats i hotellet på Omalosplatån

Omalos by är inte som traditionella byar i Grekland. Normalt ligger husen packade intill varandra, trångt, trångt. Men, Omalos by är som i Norrland där husen har lite avstånd till varandra med gott om plats. Det ligger tre fyra hotell här med tillhörande taverna eller restaurang. Det är vad man kan säga är Omalos by. Mitt hotell är ett familjeägt och det blir personligt med den där härliga atmosfären. Jag fick samtidigt en knepig känsla av att vara i fjällen eller alperna, fast med en grekisk touch.

Bergsvy från min balkong

Dagen därpå var min plan att ge mig ännu högre upp i bergen på vandring. Vädret kändes inte helt hundra och säkert för detta. Jag fick föreslaget på hotellet att gå Agia Iriniravinen, och de erbjöd att köra mig till startplatsen. Bra deal och win-win, så jag inte går vilse dimman uppe i bergen och missar kvällsmaten, samt att de inte behöver ge sig ut och leta efter mig till kvällen. Jag blev avsläppt cirka fyra-fem kilometer ifrån hotellet för att vandra leden ner och genom ravinen till Sougia för ett bad i Libyska havet på sydkusten. Cirka 15 kilometers vandring. Från Sougia skulle jag ta bussen som går tillbaka till Chania via Omalos. Detta skulle bli en bra plan för dagen, och en lång promenad för ett bad.

Starten på 1000 meters höjd blev en lagom backe nerför och när jag kommer ner på 600 meters höjd kommer jag till ett ställe där rebeller tidigare har haft ett av många gömställen. Några hus är bara ruiner.

Jag når sen Sougia och kan ta mitt bad i havet som belöning. Agia Iriniravinen är en fin vandring, så nöjd är jag. Jag sprang också på den berömda vildgeten Kri-Kri i ravinen, vilket inte är vanligt. Med sköna intryck tar jag en sen lunch för att sedan ordna med bussbiljett. Bussen skall gå kvart över sex, när färjan från Agio Roumeli kommer med hundratal vandrare som gått Samaria ravinen. Jag får nu höra att båten har gått sönder och bussen går icke en meter utan att båten har kommit. Ryktet säger att en ny båt är på väg och kommer nog vid halv nio istället. Ja, tjena. Då fattar jag att den kommer tidigast nio, kanske tio.

Vildgeten, en killing skrämdes iväg när jag skulle fotografera den

Det var bara att ta fram det där med gilla läget, det hör till äventyret och att vara ute på resa. Varför inte ett bad till och sedan äta middag på en av tavernorna vid strandkanten. Strandvyn från tavernan är helt okey och man kunde ha varit på en sämre plats.

Klapperstenstranden i Sugia med kristallklart badvatten

Kvällens middag som tröst, färsk grillad fisk

Båten kom strax efter nio. Inget att vara jättebitter över när man fått en oplanerad paus för avkoppling i fina Sougia. Hade båten varit i tid hade jag missat den grillade fisken som sköljdes ner med lite vitt vin. Det till vågornas brus vid stranden. Bussen gick uppför bergen med en hejdundrande fart i kurvorna och i mörkret. För andra gången på kort tid är jag med då en passagerare kräks. Denna gången hinner vi varna chauffören och han stannar vid bergstupet. Tjejen som mår illa hinner ut och hänger sig över räcket på vägkanten, och frågan är hur långt den pizzan seglar iväg i mörkret utefter bergstupet. Stackars tjej. Jag var tillbaka på hotellet till klockan 11 på kvällen, ändå en rimlig tid för att ladda om till nya äventyr.

Text & Foto: Mats Randow

Relaterat inlägg

Läs mer om: Gamar, poesi och ett orakel

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.